Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Lilypie Kids Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Kids Birthday tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Followers

Thursday 6 October 2011

Kaunseling Diet Pemakanan....

Sambung cite semalam...tadi dalam pukul 3.00 petang aku ke klinik kehihatan putrajaya di presint 9. Aku kesana sbb ada kaunseling pemakanan...yela mana x nya kene kaunseling...aku dah kena kencing manis..so aku daftar macam biasa..orang kaunter bagi tau aku ke bilik 25 so aku scan kad aku terus aku kebilik tu...

Tapi aku x terus masuk akutunggu nombor aku dipanggil...lama gak nak panggil ada la dalam setengah jam...baru aku dipanggil...aku ingat ramai la sgt kat dalam tu..termasuk aku 3 orang je...Nurse pun start terangkan macam mana nak kawal pemakanan ketika mengandung...nurse tu ajar sukatan yang perlu sahaja..bagus jugak kaunseling ni...x la bosan sgt...nurse tu terangkan macam mana boleh kena kencing manis semasa mengandung..rupa-rupanya perubahan hormon yang membuatkan insulin jadi kurang..selain dari keturunan...biler gula x dihantar ke sel yang selebihnya akan terus ke baby..itu yang membuatkan baby boleh jadi besar...biler berat baby capai dalam 4kg si ibu terpaksa di bedah...takutnya...

So biler aku dah dengar cite macam ni aku nak diet la..nurse tu ada bagi sample susu khas untuk ibu-ibu yang ada kencing manis..nurse tu suruh minum waktu breakfast sahaja...so 1 hari 3 kali makan...pagi amik susu sahaja sebab susu tu dah bagi tenaga pada ibu...tengahari amik nasi suku dan lebih kan sayur-sayuran..petang plak amik la sekeping roti..itu sahaja...macam x cukupkan...nak wat macam mana dah ada kencing manis kena tapis makan...padan muka aku...susu tu boleh beli dimana-mana farmasi yang berdekatan (macam dalam iklan plak...hehehehe)..harga susu tu RM 31.50 kalau x silap la...tapi ok la..nurse suruh minum sampai bersalin...lepas bersalin leh minum susu lain....


Dalam pkl 4. lebih baru habis kaunseling tersebut...walaupun sekejap tapi aku dapat ilmu yang berguna...so lepas ni aku nak cite kat hubby..aku nak wat senaman kat umah supaya glukos dalam darah aku x tinggi..kalau x sian baby aku..nanti x sihat plak....skang ni aku kat ofis lagi..tunggu hubby aku jemput aku...tapi x tau la pukul bape dia nak amik aku..semalam pkl 7 baru dia amik aku kat ofis...sabau je la...ari ni x tau plak...emmmm....

No comments:

Post a Comment